- Netwerk Ervaren zorgcoördinatoren individueel, KO en LO 24/04/2025Tijdens dit initiatief bieden we voldoende kansen om met collega's in te zoemen op de taken van een zorgcoördinator.Tijdens dit initiatief krijg je de kans om met de verworven basiskennis vanuit het Groeitraject 'startende' zorgcoördinator aan de slag te gaan.Tijdens dit initiatief is er voldoende ruimte om te reflecteren en ervaringen uit te wisselen met andere zorgcoördinatoren.24 april 2025Antwerpen
- Netwerk Ervaren zorgcoördinatoren individueel, KO en LO 03/10/2024Tijdens dit initiatief bieden we voldoende kansen om met collega's in te zoemen op de taken van een zorgcoördinator.Tijdens dit initiatief krijg je de kans om met de verworven basiskennis vanuit het Groeitraject 'startende' zorgcoördinator aan de slag te gaan.Tijdens dit initiatief is er voldoende ruimte om te reflecteren en ervaringen uit te wisselen met andere zorgcoördinatoren.3 oktober 2024Antwerpen
- Netwerk Ervaren zorgcoördinatoren individueel, KO en LO 23/01/2025Tijdens dit initiatief bieden we voldoende kansen om met collega's in te zoemen op de taken van een zorgcoördinator.Tijdens dit initiatief krijg je de kans om met de verworven basiskennis vanuit het Groeitraject 'startende' zorgcoördinator aan de slag te gaan.Tijdens dit initiatief is er voldoende ruimte om te reflecteren en ervaringen uit te wisselen met andere zorgcoördinatoren.23 januari 2025Antwerpen
- Inspelen op ontwikkeling - wat je moet weten om mij te begrijpen en uit te dagenPassende (specifieke) onderwijsbehoeften formuleren, blijkt niet altijd eenvoudig. In dit traject reiken we kapstokken aan om je te helpen vanuit ontwikkeling naar kansen en afgestemde behoeften te kijken, zodat we beter begrijpen wat leerlingen nodig hebben om hen uit te dagen in hun zone van de naaste ontwikkeling. Met ambitie voor elke leerling afgestemde onderwijsdoelen kiezen, daar gaan we voor.Meerdere dataOp locatie en online
- Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Lerend netwerk: doelgroep leerlingen met ernstig meervoudige beperkingen (EMB) of ernstig verstandelijke beperking (EVB)We vormen een netwerk rond de doelgroep leerlingen met ernstig verstandelijke (EVB) en ernstig meervoudige beperkingen (EMB). De rode draad doorheen het traject dit schooljaar is kwaliteitsvol onderwijs aan de doelgroep. We bekijken wat de drie focussen HPW, begrijpen van gedrag en zicht krijgen op behoeften, voor deze doelgroep betekenen. We vertrekken in de voormiddag telkens vanuit een inhoudelijke insteek. Door reflectie hierover maken we de koppeling naar onze eigen school- en klaspraktijk. Het netwerk is een plek waar teamleden thuis kunnen komen.De namiddag reserveren we voor intervisie over eigen leervragen en uitwisselen van materialen. (facultatief op dag 1 en 2 online)Meerdere dataOp locatie en online
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Lerend netwerk doelgroep ortho/psycho/coördinator type 3 BuBaO (bestaand netwerk)De voorbije jaren werd dit netwerk sterk geprofessionaliseerd in gedrags- en emotieregulatie voor de doelgroep type 3 (9). Verschillende kijkwijzers helpen om zicht te krijgen op soob, ontwikkeling en mogelijke opbouw om nieuw gedrag aan te leren in functie van emotieregulatie en sociale regulatie (orthopedagogisch handelen)… De leden van dit netwerk willen in casusbesprekingen en verdere verdieping zich meer professionaliseren en het geleerde verder oefenen en implementeren. De koppeling wordt gelegd met de cognitieve regulatie (principes effectieve didactiek).Meerdere dataBrussel
- Continuüm van zorg - basiszorg. Opdracht en rol van elke partner binnen leerlingenbegeleiding op school30 mei 2024Online
- Netwerk Leerlingbegeleiding Limburg so 08/05/2025Je deelt voorbeelden en praktijkervaringen over het begeleiden in fase 0 en 1. Je kan feedback krijgen op je huidige werking. Verder gaan we aan de slag met hoe je je rol concreet kan opnemen als leerlingenbegeleider, als lid van het team en de persoon die je bent. Je zoekt samen met anderen naar antwoorden op je leervragen.8 mei 2025Hasselt
- Netwerk Leerlingbegeleiding Limburg so 07/02/2025Je deelt voorbeelden en praktijkervaringen over het begeleiden in fase 0 en 1. Je kan feedback krijgen op je huidige werking. Verder gaan we aan de slag met hoe je je rol concreet kan opnemen als leerlingenbegeleider, als lid van het team en de persoon die je bent. Je zoekt samen met anderen naar antwoorden op je leervragen.7 februari 2025Hasselt
- Netwerk Leerlingbegeleiding Limburg so 05/12/2024Je deelt voorbeelden en praktijkervaringen over het begeleiden in fase 0 en 1. Je kan feedback krijgen op je huidige werking. Verder gaan we aan de slag met hoe je je rol concreet kan opnemen als leerlingenbegeleider, als lid van het team en de persoon die je bent. Je zoekt samen met anderen naar antwoorden op je leervragen.5 december 2024Hasselt
- Diversiteit – Thema’s diversiteit. Omgaan met controverse en heikele thema's in de klasSinds enkele jaren nemen de maatschappelijke spanningen en tegenstellingen toe. Deze spanningen en conflicten komen - vaak onaangekondigd - de school en de klas binnen. Een maatschappelijk omstreden thema in de actualiteit (identiteit, religie, migratie, gender, racisme, koloniaal erfgoed, oorlog, klimaat, inclusie,…), een schijnbaar banale uitspraak in de klas, op de speelplaats of een omstreden lesonderwerp kunnen de klas in lichterlaaie zetten. Niet zelden krijgt een ‘offline’ incident een bitsig online vervolg op (sociale) media. Dit kan leiden tot spanningen of conflict. We hebben het vaak moeilijk om hiermee om te gaan en zien deze thema’s als een bedreiging van ons veilig klas- en schoolklimaat. We worden uitgedaagd om hier constructief mee op te gaan, hoe doen we dat dan? In deze webinar krijg je een aantal concrete handvatten om hiermee aan de slag te gaan.Meerdere dataOnline
- Lerend netwerk: doelgericht samenwerken binnen een divers en wisselend teamMerk je op jouw school dat het een hele uitdaging is om je team gelijkgericht en afgestemd aan de slag te laten gaan vanuit het leerplan? Vind je het moeilijk om dit vanuit jouw rol te begeleiden? Ben je hiervoorop zoek naar nieuwe inzichten van waaruit je graag actief aan de slag gaat? Overleg je graag met collega's om te zien hoe zij het aanpakken? Dan is dit lerend netwerk een unieke kans om jezelf zowel inhoudelijk als praktijkgericht te versterken.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: didactische coach, vanuit effectieve didactiek naar een sterk didactisch beleid!We weten allemaal hoe belangrijk onderwijskundig beleid is. De inspectie geeft al een langere tijd het belang hiervan aan. Helaas zien we ook steeds de beperktere mate waarin de standaarden hierin behaald worden. De vraag is dus hoe zorgen we er nu voor dat onderwijskundig beleid levend wordt en effect heeft voor alle leerlingen. In dit lerend netwerk delen we onze inzichten over effectieve didactiek en effectief didactisch beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door onze ervaringen te delen. Een lerend netwerk waar je dus echt aan de slag gaat om in jouw school het verschil te maken voor elke leerling.Te bepalenTe bepalen
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 in de praktijk. Lerend netwerk: niveau secundair onderwijs leerlingen met een OV4-verslagTijdens dit initiatief stemmen we af over de noden en de intensieve ondersteuning van leerlingen in het secundair onderwijs met een OV4-verslag. Ook ondersteuningsnoden van leerkrachten en scholen komen aan bod. Er wordt eveneens aandacht besteed aan de betrokkenheid van ouders en het netwerk van de leerling.Meerdere dataOnline
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 in de praktijk. Lerend netwerk: niveau secundair onderwijs leerlingen met een IAC-verslagEen leerling met een IAC in het secundair onderwijs heeft vaak specifieke noden. We gaan hierover in dialoog, met aandacht voor de ondersteuningsnoden van de leerkracht, de betrokkenheid van ouders en het netwerk van de leerling.Meerdere dataOnline
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 in de praktijk. Lerend netwerk: niveau lagere school leerlingen met een IAC-verslagEen leerling in de lagere school met een IAC heeft vaak specifieke noden. We gaan hierover in dialoog, met aandacht voor de ondersteuningsnoden van de leerkracht, de betrokkenheid van ouders en het netwerk van de leerling.Meerdere dataOnline
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 in de praktijk. Lerend netwerk: niveau kleuters met een IAC-verslagEen kleuter met een IAC heeft vaak specifieke noden. We gaan hierover in dialoog, met aandacht voor de ondersteuningsnoden van de leerkracht, de betrokkenheid van ouders en het netwerk van de kleuter.Meerdere dataOnline
- Kwetsbaarheid en armoede – GOK in jouw praktijk. GOK-consults regio Limburg so - zitdag 221 maart 2025Hasselt
- Kwetsbaarheid en armoede – GOK in jouw praktijk. GOK-consults regio Limburg so - zitdag 110 december 2024Hasselt
- Groeitraject BaO - (startende) zorgcoördinatoren. Regio West-VlaanderenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataBrugge
- Kwetsbaarheid en armoede – start to GOK. GOK in jouw praktijk. Lerend netwerk regio West-Vlaanderen BaOLeren kijken naar kwetsbare leerlingen vanuit de GOK-bril.Concrete stappen zetten in het voeren van een GOK-beleid met SES-middelen.Duiding naar klaspraktijk toe om barrières weg te nemen bij leerlingen die aantikken op de SES-kenmerken.Meerdere dataBrugge
- Kwetsbaarheid en armoede – GOK in jouw praktijk. Consult leerlingenbegeleiding: zorg en GOK regio Mechelen-BrusselTijdens dit initiatief kan je in een 1-op-1 gesprek met een begeleider je meest prangende vragen rond zorg en GOK stellen en verhelderen.Meerdere dataMechelen
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - redelijke aanpassingen bij stage voor leerlingen met een GC, OV4 of IAC-verslag in het gewoon onderwijsHoe organiseer je stage voor leerlingen met een GC, IAC of OV4-verslag? We bekijken verschillende mogelijkheden waarin de leerling met een GC, IAC of OV4-verslag ook kan aantonen dat hij bepaalde kennis, vaardigheden en competenties verworven heeft.20 november 2024Online
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - maximale kansen voor elke leerling binnen/op de grens van het GCTijdens dit initiatief maken we kennis met de uitdagingen en mogelijkheden van grenssituaties tussen het GC en IAC. We gaan niet dieper in op een OV4-verslag: hierover kan een specifieke vorming gevolgd worden.Meerdere dataOnline
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - wijzigende nood aan aanpassingen: de leerling krijgt een gewijzigd verslagIndien de nood aan aanpassingen voor een leerling wijzigt en de onderwijsbehoeften van die aard zijn dat voor de leerling een wijziging of opmaak van een IAC of OV4-verslag nodig is, spreken we over 'wijzigende nood'. In deze webinar krijg je basisinfo en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.Meerdere dataOnline
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - handelingsplanmatig werken met een OV4-verslag in het gewoon secundair onderwijsHoe geef je het plan van aanpak voor een leerling met een OV4-verslag vorm? Wanneer is dit nodig? Hoe realiseer je zulk plan? Wie neemt het initiatief? In dit vormingsinitiatief krijg je basisinformatie en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.Meerdere dataOnline
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - handelingsplanmatig werken met een IAC in het gewoon onderwijsHoe geef je het plan van aanpak voor een leerling met een IAC-verslag vorm? Wanneer is dit nodig? Hoe realiseer je zulk plan? Wie neemt het initiatief? In dit vormingsinitiatief krijg je basisinformatie en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.Meerdere dataOnline
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - redelijke aanpassingen bij een GC, IAC of OV4-verslag in het gewoon onderwijsWat zijn redelijke aanpassingen (RA)? Waarom zijn redelijke aanpassingen nodig en hoe realiseer je het recht op redelijke aanpassingen in de praktijk? In deze webinar krijg je basisinformatie en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.Meerdere dataOnline
- Continuüm van zorg - coachingsexpertise LSC. Lerend netwerk Train de trainer IACTijdens dit lerend netwerk gaan de vroegere deelnemers van de train-de-trainer IAC (individueel aangepast curriculum) aan de slag om het geleerde te vertalen naar hun eigen leersteuncentrum. Hoe pakken ze dit best aan? Wat zijn de ervaringen van de anderen?Deelnemers verdiepen zich in concrete casussen IAC.Meerdere dataTe bepalen
- Continuüm van zorg - coachingsexpertise LSC. Train de trainer IACMeerdere dataOnline
30 van 167