Ontwikkelproces en ondersteuningsaanbod

Hoe gaan we concreet aan de slag? Wanneer zal je het nieuwe leerplan kunnen raadplegen? We houden je hier op de hoogte van de stand van zaken, steeds op basis van de informatie waarover we zelf beschikken.

Planning op middellange termijn

sla link op in klembord

Kopieer

Kennisclips

sla link op in klembord

Kopieer

Wat is een kennisrijk curriculum?

sla link op in klembord

Kopieer

Birja Steeno gaat in gesprek met Els De Smedt over wat een kennisrijk curriculum inhoudt. Je krijgt als afsluiter van het filmpje een werkvorm om er met je team verder op in te gaan. Je kan de opdracht ook rustig nalezen onderaan deze post.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Met je team aan de slag

sla link op in klembord

Kopieer

Maak een woordenwolk over ‘een kennisrijk curriculum’ (teamopdracht).

Ga in gesprek (groepsopdracht):

  • Wat zijn de kansen van een kennisrijk curriculum?
  • Wat zijn de uitdagingen van een kennisrijk curriculum?
  • Welke leernoden hebben we nog rond kennisrijk curriculum?
  • Hoe gaan we tegemoetkomen aan onze leernoden?

Deel de belangrijkste bevindingen uit de groepsgesprekken met elkaar (teamopdracht).

Zet jouw kennis over een kennisrijk curriculum vast onder de vorm van een gestructureerde mindmap (individuele opdracht).

Wat gebeurt er met Zin in leren? Zin in leven! (Zill)

sla link op in klembord

Kopieer

Birja Steeno gaat in gesprek met Bart Masquillier over het leerplan Zill in het kader van het kennisrijk curriculum. Je krijgt als afsluiter van het filmpje een werkvorm om er met je team verder op in te gaan. Je kan de opdracht ook rustig nalezen onderaan deze post.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Met je team aan de slag

sla link op in klembord

Kopieer

Ga met het hele team in gesprek

  • Wat zijn je eerste bedenkingen als je dit hoort? 
  • Waarom denk je zal een kennisrijk curriculum jou en je leerlingen vooruit helpen? 
Opdracht: 

Kennisrijk curriculum en je schooleigen project

sla link op in klembord

Kopieer

Birja Steeno gaat in gesprek met Tom Uytterhoeven over het kennisrijk curriculum en hoe katholieke scholen zich tegenover het nieuwe leerplan verhouden. Onder het filmpje krijg je mogelijke opdrachten om hier verder op in te gaan.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Met je team aan de slag

sla link op in klembord

Kopieer

  • Individuele oefening vooraf: vul aan bij de tekening hiernaast (ook in download onderaan deze post). Als je graag meer duiding hebt bij de identiteitsdriehoek kan je terecht op onze identiteitspagina of bij inspirerend burgerschap.
    • Wat vind jij als persoon belangrijk in het leven? Wat zijn jouw persoonlijke waarden?
    • Welke persoonlijke waarden neem je mee voor de klas? Wat vind je als leraar, als onderwijsprofessional belangrijk?
    • Welke waarden worden in het pedagogisch project van je school naar voor geschoven? Waar staat je school voor?
    • Waar zie je verbinding tussen de drie hoeken, waar zitten er verschillen?

  • In team: hoe kijken jullie als team naar het nieuwe leerplan? 
    • Leg de individuele oefeningen samen. Doe dat eventueel eerst in groepjes. Probeer in elke groep een consensus te vinden over een top drie van waarden die jullie belangrijk vinden als leraar, voor de school. Leg de voorstellen vanuit elke groep met het volledige team samen. Kunnen jullie tot een top drie van het ganse team komen? Bespreek wat jullie opvalt. Ga de verschillen niet uit de weg, maar leg de nadruk op wat jullie verbindt. Vergelijk jullie top drie ook met jullie pedagogisch project: herkenbaar, of juist niet? Bij vragen over jullie project kan je je identiteitsbegeleider contacteren.
    • Mogelijke startvragen gesprek:
      • Welke waarden van onze school herkennen we in een kennisrijk curriculum? (Her)bekijk eventueel de kennisclip over de principes van een kennisrijk curriculum.
      • Hoe maken wij nu al deze waarden concreet in onze school, specifiek in de manier waarop we in de klas lesgeven, in wat we aan onze leerlingen aanleren? 
        • verantwoordelijkheid
        • rechtvaardigheid
        • barmhartigheid
        • andere waarden, bv. de top drie uit jullie eerdere oefening
    • Doe: stuur ons jullie suggesties.
      • Het kennen en kunnen dat we in een leerplan opnemen moet leerlingen niet alleen opleiden maar ook vormen als persoon. Een voorbeeld van hoe we dat concreet willen maken is inspirerend burgerschap. Maar er zijn natuurlijk nog andere manieren waarop je waarden en deugden kan doorgeven aan leerlingen. Hoe werken jullie daar nu al aan als team? Of hoe zouden jullie daar in de toekomst aan willen werken? Welke aanknopingspunten zou het leerplan jullie moeten bieden om de inspiratie en de waarden van jullie opvoedingsproject aan jullie leerlingen door te geven. Laat het ons weten via leerplanbasis@katholiekonderwijs.vlaanderen

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?