Uit het werkveld

Filter

leeftijd
2
2
18
18

Pop-upwinkel als uitdaging

Samen met de leerkrachten hebben de leerlingen van de kangoeroeklas van Basisschool de Bladwijzer in Genk een pop-upwinkel geopend in ons lokaal shoppingcenter. De leerlingen startten van 0 en bouwden onder begeleiding hun concept, startkapitaal, winkel en boekhouding op. De winst schenken ze aan het dierenasiel in de buurt.

Betekenisvolle instap in de wiskundeles

Juf Kathy uit De Kinderberg te Bierbeek zorgt voor een betekenisvolle instap bij elke wiskundeles. Deze is gekoppeld aan het WO-thema of de actualiteit. Het voorbeeld dat hier voorgesteld wordt, past in het thema van wereldhandel, transport, duurzaamheid, eerlijke handel, gezonde voeding, ...Via deze insteek kwamen de leerlingen in contact met volumeberekening.

Een toeristische poster maken in bullet journal stijl

In het thema “Europa” werkte Daphné een les uit rond bullet journaling. Op een creatieve wijze leerden haar leerlingen veel bij over enkele Europese landen.

Inzetten op onthaalonderwijs vanuit drie basisbehoeften

De wereld is steeds in beweging en brengt kinderen uit alle windstreken naar de scholen van de scholengroep Arkorum uit Roeselare-Ardooie. Anderstalige nieuwkomers krijgen er een warm onthaal. Hoe de scholengroep inzet op onthaalonderwijs vanuit drie basisbehoeften licht pedagogisch coördinator Fanny Schoorens even toe.Uit Fors editie december 2022​

Leeruitkomst tonen met behulp van een greenscreen

In Basisschool Mozaïek te Sint-Kruis Brugge tonen leerlingen met behulp van een “greenscreen” of “groen scherm” hun leeruitkomst. Hoe gaat dit in z’n werk? Juf Nele Tilleman deelt vier bruikbare praktijkvoorbeelden voor de klaspraktijk.Uit Fors editie maart 2021

Een duik in het verleden

De leerlingen van het vijfde leerjaar van de Sint-Augustinusschool Vorst leerden de tijdband kennen. Juf Els focuste eerst op het Belgisch en Europees verleden. De leerlingen waren enorm enthousiast naar meer en om hun leren verder te stimuleren werkte de juf een arrangement uit waar de leerlingen in het verleden van andere werelddelen duiken.

De aarde is ons lief

In VBS St.-Pieter Kuurne werkte het voltallige team een project uit rond duurzaamheid met als titel ‘De Aarde is ons lief’. Er werden, per leeftijd, specifieke activiteiten gedaan rond duurzaamheid. Van het project werd een filmpje gemonteerd en via de nieuwsbrief aan alle ouders bezorgd. Ook de ouderraad startte een aantal concrete acties op om duurzaamheid te bevorderen.

Op stap in het dorp met Meester Nico

Niko Verbeeck geeft les in het zesde leerjaar van VBS Bleydenberg Wilsele, waar hij ook zelf als kind naartoe ging. Samen met zijn collega, Annelore Huysmans werkten ze het thema “Wilsele, vroeger en nu” uit. Ze gebruiken de omgeving om betekenisvol met hun leerlingen aan de slag te gaan.

Het omgevingsboek van VBS Olsene

20 jaar geleden startte directeur Mia T’Kindt met het opmaken van een omgevingsboek. VBS Olsene zet deze verzameling van erfgoed, locaties, weetjes, verhalen, … in als middel, illustratie en als leerinhoud bij het creëren van een krachtige leeromgeving. Ook al gaat Mia met pensioen, toch blijft zij de penhouder van het uitgebreid en gestructureerd omgevingsboek.

Van ontwerp tot zwembad

Toen een viertal vierjarige kleuters van kleuterschool Altena in Kontich bezig waren met een zwembad-ontwerp op een groot karton, ging juf Tineke er op haar knieën bij zitten. Ze dook mee in het exploreren en beleven. Wat een prachtig zandbak-zwembad werd dat!
×
Kijkt als...
Niveau
Regio