Hello Ruby

In het Ruby-boek, dat in het Nederlands verkrijgbaar is, volg je de avonturen van een zesjarig meisje dat nergens bang voor is. Ruby is doortastend, vindingrijk en ze heeft een rijke verbeelding. Zij gaat op zoek naar edelstenen die haar vader, die op zakenreis is, voor haar heeft verstopt. Met behulp van het boek worden in dit onderwijsarrangement enkel concepten van computationeel denken geoefend: logisch denken, patronen herkennen, problemen opdelen in kleine probleempjes.

Het boek Hello Ruby

sla link op in klembord

Kopieer

In ieder hoofdstuk wordt kennis gemaakt met een nieuw concept door een ontmoeting met Ruby’s vriendjes en een probleem dat ze samen oplossen. De problemen moeten bijvoorbeeld via een algoritme opgelost worden. Voorin het boek staan verhaaltjes, achterin staan spelletjes die een concept oefenen.

Bijhorend materiaal

sla link op in klembord

Kopieer

Er bestaat heel wat gratis ondersteunend materiaal waarbij unplugged aan de slag kan worden gegaan.

Een voorbeeld: decompositie

sla link op in klembord

Kopieer

Als teaser is dit zo’n uitgewerkt voorbeeld over een probleem opdelen in kleine stukjes (decompositie)

De leraar introduceert het boek en leest hoofdstuk 1 van het boek ‘Hello Ruby’. De leraar vertelt dat Ruby dingen kan maken met haar fantasie! Ze kan heel goed dingen verzinnen en bouwen. Ruby heeft met haar fantasie 3 wezentjes getekend: een vogel, een beestje en een processor. De leraar laat (ev. op het digibord) het eerste wezentje (de vogel) zien. Bespreek dat de vogel opgedeeld is in kleine stukjes. Er ontbreekt echter een stukje. De leerlingen ontdekken welk stukje mist. Ze gebruiken daarvoor het werkblad 1 en werkblad 2.

Nadien volgt een zelfstandige verwerking: de leerlingen vouwen een A4-blad dubbel zodat de vouwlijn in het midden zit. De leerlingen maken op het linkerdeel een tekening. Geen ingewikkelde constructies maar eenvoudig op de delen constructies als een huis, een bloem, een auto ... De leerlingen vertellen wat de verschillende onderdelen zijn.

Concepten en aanpak

sla link op in klembord

Kopieer

Algoritme

De leerlingen voeren een stappenplan in een correcte volgorde uit.

Decompositie

De leerlingen delen een groter deel op en kleinere stukjes.

Over deze databank

Een impressie van hoe computationeel denken er in de praktijk kan uitzien aan de hand van een selectie praktijkvoorbeelden.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio