Wanneer controverse de school binnenkomt … en de klas of de school verdeelt

vr 12 mei 2023

Sinds enkele jaren nemen de maatschappelijke spanningen en tegenstellingen toe. Deze spanningen en conflicten komen, vaak onaangekondigd, de school en de klas binnen. Een maatschappelijk omstreden thema in de actualiteit (migratie, gender, racisme, koloniaal erfgoed, klimaat, inclusie …), een schijnbaar banale uitspraak in de klas, op de speelplaats of een omstreden lesonderwerp kunnen de klas in lichterlaaie zetten.

Niet zelden krijgt een ‘offline’ incident een bitsig online vervolg op (sociale) media. Controverse of conflict kan leiden tot polarisatie en omgekeerd. We hebben over het algemeen een negatieve perceptie bij de begrippen controverse en polarisatie, we zien het als een bedreiging van ons schoolklimaat. Actoren in de school worden uitgedaagd om er constructief mee op te gaan

Maar wat is nu precies het onderscheid tussen conflict, polarisatie en controverse? Zijn er enkel risico’s aan verbonden of biedt dit ook kansen? Hoe gaan we als onderwijsprofessional om met risico’s en op welke manier grijpen we de kansen die spanningen en tegenstellingen ons bieden?

Op onze PRO.-pagina Polarisatie op school bieden we je heel wat materialen en handvaten om met polarisatie in de klas of op school om te gaan.

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio