Mediteren

In het eerste leerjaar van de Vrije Basisschool ‘Sterreneiland’ mediteert juf Wendy dagelijks met haar leerlingen. Ze geeft de kinderen een tool om rust te vinden en te focussen in de drukke wereld van iedere dag. De kinderen zijn alvast enthousiast!

Wil je ook graag mediteren in je klas? Bekijk hieronder het inspiratie filmpje

sla link op in klembord

Kopieer

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

SErv4 Bewust sociale rollen opnemen die zowel het individueel als het groepsbelang ten goede komen in diverse situaties en contexten

• Tot zichzelf komen
• Tot zichzelf komen > 2.5-12j Kunnen ontspannen na inspanning - ontspanningsmomenten inbouwen voor zichzelf
• Tot zichzelf komen > 2.5-12j Gevoelens van onmacht toelaten - zich durven terugtrekken
• Tot zichzelf komen > 2.5-4j Zorgen, ongerustheid, moeheid en de behoefte aan mentale en fysieke rust aanvoelen - zichzelf rust gunnen - tot rust komen in een bepaalde ruimte, via bepaalde activiteiten
• Tot zichzelf komen > 4-8j Zichzelf op pauze kunnen zetten - afstand kunnen nemen van en weggaan uit een situatie - een vluchtroute kennen en gebruiken om zichzelf te (ver)stoppen - op zichzelf kunnen zijn om alles eens op een rijtje te zetten

SEiv2 De eigenheid en grenzen van anderen respecteren

• 6-12j In het eigen gedrag rekening houden met de gedachten, gevoelens, behoeften, standpunten en gedrag van anderen - daar respectvol mee omgaan - eigen gedrag afstemmen op de bedoelingen van anderen - zich verplaatsen in de gedachtegang, gevoelens en behoeften van andere kinderen

RKlg5 Ontdekken en zelf ervaren hoe de diepere kant van het leven wordt beleefd in een waaier van tekens, rituelen, belevings- en vieringsmomenten

• Een afgebakende ruimte (gebouw, klaslokaal, klashoek …) waarderen waarin mensen kunnen stilvallen, aanvoelen dat er daar een andere sfeer hangt dan in de rest van de ruimte • Inzien en mogelijk zelf ervaren hoe mensen samenkomen om samen te vieren, de stilte te beleven, zich te bezinnen, te bidden …

RKve1 Contact maken met de eigen binnenkant en zich van daaruit laten inspireren voor de keuzes die men maakt. Verschillende vormen van verstilling, meditatie, (christelijk) gebed en bezinning ontdekken

• Kleuter: Verbondenheid met zichzelf ervaren en beleven > Ervaren en beleven van verbondenheid met zichzelf rond gevoelens, uniek zijn, stilte, gebed, ...
• Eerste cyclus: ik voel mij vandaag zo > Ontdekken dat rust en stilte een hulp zijn bij het omgaan met gevoelens • Eerste cyclus: ik voel mij vandaag zo > Leren omgaan met gevoelens

×
Kijkt als...
Niveau
Regio