- Breed evalueren - Hoe verzamelen, beoordelen, handelen en communiceren we bij de ontwikkeling van jonge kinderen? (KVS)Tijdens dit vormingsinitiatief maak je kennis met verzamelen – beoordelen – handelen – communiceren binnen Zill. We gaan met elkaar in gesprek over hoe ons schooleigen kindvolgsysteem momenteel is opgebouwd. We staan open om dit kritisch te bekijken vanuit de Zill-bril.Meerdere dataBrugge
- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit ZILL (bao) en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag
- Bijbelverhalen in de klas: een verteltas met een Bijbelverhaal voor jou!Wil je meer weten over hoe je concreet prentenboeken kan koppelen aan Bijbelverhalen bij jonge kinderen? Wil je zelf een Bijbelse verteltas maken voor in de klas? Wil je extra inzetten op prentenboeken als opstap naar Bijbelverhalen? Wil je meer weten over hoe je concreet prentenboeken kan koppelen aan Bijbelverhalen bij jonge kinderen? Wil je zelf vanuit een prentenboek een thema rond godsdienst laten leven in de klas? Wil je ervaringen, Bijbelverhalen, Jezusbeelden en gebedjes vanuit je prentenboek koppelen aan de doelen RKG? Wil je je boekenhoek eens bekijken vanuit de koppeling met Jezusbeelden en Bijbelverhalen? Dan is deze sessie beslist een aanrader voor jou.Op aanvraag
- Godsdienst en ZILL, hoe zit dat?Wil je weten hoe we de doelen voor godsdienst bij jonge kinderen gebruiken? Wil je weten hoe je ervaringen, Jezusbeelden, Bijbelverhalen en rituelen binnen je thema kunt inzetten? Wil je weten wat er verwacht wordt rond het inzetten van godsdienst bij jonge kinderen? Wil je met praktische materialen aan de slag? Dan is deze sessie iets voor jou! Tijdens dit initiatief maak je kennis met de doelen RKG. We bekijken ook wat de grootste noden zijn voor jouw team en bepalen samen de start. Tijdens dit initiatief kan je kiezen om: - te werken met de doelen van RKG: kennismaking 0F - in te zoomen op ontwikkelthema 1 met de 5 doelen en aandacht voor de levensbeschouwelijke diversiteit binnen de kleuterschool OF - godsdienstactiviteiten te integreren in de verschillende hoeken van de klas OF - de doelen te verdiepen met praktische voorbeelden.Op aanvraag
- Krachtig en doelgericht aan de slag met basisaanbod in de klas en omgevingTijdens dit initiatief maak je kennis met een krachtige speelleeromgeving waar kinderen worden uitgedaagd, gestimuleerd en waar hun natuurlijke nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Tijdens dit initiatief leer je een krachtige speelleeromgeving opbouwen aan de hand van inzichten die je sterker zullen maken in je klas.Op aanvraag
- Persoonsgebonden ontwikkeling evaluerenDe evaluatie van de persoonsgebonden ontwikkeling is een uitdaging voor vele scholen. Hoe kijken we naar de ontwikkeling van leerlingen op sociaal, psychisch, fysiek en spiritueel vlak, de ingrediënten van de persoonsgebonden ontwikkeling in het leerplan Zin in leren! Zin in leven! Hoe kijken we ontwikkelingsgericht naar de leerlingen vanuit onderwijsarrangementen, ontwikkelvelden, ontwikkelthema’s, doelen en leerlijnen? Hoe evalueren we breed, vanuit verschillende situaties, met verschillende mensen, op verschillende momenten?Op aanvraag
- Zelfregulerend lerenHoe maken wij onze leerlingen klaar voor het effectief leren van de 21ste eeuw? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En hoe het leerplan ZILL daar een antwoord op biedt? Dan is deze sessie zeker een effectief (leer)moment voor jou!Op aanvraag
- Executieve functies en Zin in leren! Zin in leven!In deze vorming onderzoek je hoe je - op basis van een krachtige didactiek en aan de hand van de inhouden van de ontwikkelvelden persoonsgebonden ontwikkeling – kinderen tot ontwikkeling brengt. Je verkent de executieve functies (impulscontrole, werkgeheugen en metacognitie) vanuit het leerplankader. Je verkent manieren om met de executieve functies (impulscontrole, werkgeheugen en metacognitie) concreet aan de slag te gaan als deel van een krachtige leeromgeving voor je leerlingen.Op aanvraag
- Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?Dagelijks worden jullie geconfronteerd met diverse leerlingen met ieder hun behoeften. We willen graag dat alle leerlingen tot ontwikkeling komen. We willen graag dat alle leerlingen harmonisch tot ontwikkeling komen in een krachtige leeromgeving. We weten dat dit in de dagdagelijkse praktijk vaak uitdagend is. Welke organisatievorm of middelen zet ik het best in? Differentiëren is dan het toverwoord, althans dat denken we. Maar we weten allemaal hoe moeilijk dit is! In deze nascholing nemen we jullie graag mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten rondom differentiëren en duiken we in de praktijk hoe dit het beste te organiseren en uit te voeren. Wist je bijvoorbeeld dat differentiëren door heel veel groepen te maken negatieve effecten heeft op de leerresultaten van met name zwakke leerlingen? Dus hoe doen we het dan wel effectief? Hierop geven we je antwoord tijdens onze sessie.Op aanvraag
- Effectieve didactiek; wat werkt tot op de klasvloer?Wist jij dat bij het activeren van voorkennis, slechts het pogen van een leerling om informatie op te halen uit zijn geheugen al leren is, ook al weet hij/zij het antwoord uiteindelijk niet? We noemen dit retrieval practice, een effectieve leerstrategie. Steeds beter weten we wat echt werkt in onderwijs. De wetenschap vertelt ons van alles over effectieve leraren. Zowel vanuit lerareneffectiviteitstudies als de neurowetenschapdoen we veelkennis en inzichten op die ons didactisch handelen op de klasvloerkan versterken. Met deze tweedelige vorming nemen we je mee in de wereld van de wetenschap en geven we je praktische tips om deze conclusies om te zetten in effectieve didactiek tot op de klasvloer. Tussen de twee sessies in is er tijd om het geleerde in de praktijk te brengen. Deze vorming is ook goed te combineren met ons aanbod Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?Op aanvraag
- Kunst en kunde van feedbackFeedback staat meer dan ooit op de voorgrond in ons onderwijslandschap. Een kunst en kunde die iedereen al doende kan leren.Op aanvraag
- Procesgericht volgen van het jonge kind binnen ZILLBreed evalueren van jonge kinderen met een ontwikkelingsgerichte bril. We bieden je inspiratie om je leerlingvolgsysteem uit te bouwen gebaseerd op ZILL, procesgericht en ontwikkelingsgericht werken.Op aanvraag
- ZILL-vol evalueren vanuit een brede kijk op leerlingenLeerlingenevaluatie houdt alle leraren bezig: wat moet/mag? Wat is zinvol? Waar past leerlingenevaluatie in het geheel van onderwijsarrangementen? Hoe houd je rekening met de ontwikkeling van leerlingen? Hoe volg je die ontwikkeling onderbouwd en planmatig op? Wat zijn kwaliteitscriteria voor goede evaluatie? Deze module biedt handvatten voor leraren in hun dagelijkse evaluatiepraktijk.Op aanvraag
- Verkenning en verdieping van het leerplan Zin in leren! Zin in leven!: focus ontwikkelthema’s Frans (niveau SG)In deze nascholing verdiept het schoolteam de kennis van de generieke doelen van het leergebied Frans in Zin in leren! Zin in leven!. Je onderzoekt als team hoe je, op basis van een krachtige didactiek, de taalontwikkeling Frans van de leerlingen stimuleert.Op aanvraag
- Mediakundige ontwikkeling: kidsklik. Media in de klasWil je jezelf onderdompelen in de wereld van mediakundige ontwikkeling en je inzichten in de doelen voor de lagere school verdiepen? Neem dan deel aan onze nascholing "kidsklik", waarin we dieper ingaan op cruciale digitale thema’s en deze vertalen naar je klaspraktijk.Op aanvraag
- Mediakundige ontwikkeling: kleuterklik. Media in de kleuterklasIs werken aan mediakundige ontwikkeling een uitdaging? Schrikt het idee je af? Weet je niet goed wat de doelen betekenen voor jou en het jonge kind?Op aanvraag
- Mediakundige ontwikkeling: de audiovisuele bouwstenen: doel MEge4. Wat betekent dit voor mijn klas?In de nascholing ‘De audiovisuele bouwstenen: doel MEge4. Wat betekent dit voor mijn klas?’ verken je de audiovisuele bouwstenen van de mediakundige ontwikkeling. Wil je weten wat elke bouwsteen betekent op de klasvloer en er zelf mee aan de slag gaan? In deze nascholing ontdek je wat en welke bouwstenen er zijn, hoe je ze inzet in de klaspraktijk en je ontdekt hoe ze ondersteunend kunnen zijn om andere doelen te bereiken.Op aanvraag
- Wereldoriëntatie: breed evalueren, hoe doe je dat?Wil je weten hoe je de leerinhouden uit jouw onderwijsarrangementen over Wereldoriëntatie op verschillende manieren kan evalueren? Wil je je op een ervaringsgerichte manier verdiepen in het breed evalueren van leerinhouden over Wereldoriëntatie? Ben je benieuwd naar het waartoe, wat en hoe van breed evalueren van deze leerinhouden? Dan is deze nascholing iets voor jou!Op aanvraag
- Een krachtig muzisch arrangement ontwerpen, hoe doe je dat?Tijdens deze nascholing maak je kennis met de opbouw van een goed muzisch arrangement. Via verschillende opdrachten ontdek je de didactische principes tijdens een goed muzisch arrangement. Je oefent actief op het beschouwen en creëren in de vier domeinen muziek, beeld, dans en drama.Op aanvraag
- Een krachtig muzisch arrangement ontwerpen, hoe doe je dat?Tijdens deze nascholing maak je kennis met de opbouw van een goed muzisch arrangement. Via verschillende opdrachten ontdek je de didactische principes tijdens een goed muzisch arrangement. Je oefent actief op het beschouwen en creëren in de vier domeinen muziek, beeld, dans en drama.17 januari 2025Brussel
- Muzische vorming breed evalueren. Hoe doe je dat?Muzische vorming evalueren is vaak geen kwestie van juist of fout. Hoe doe je dit dan wel? In deze nascholing krijg je vanuit de didactiek een zicht op de aanpak van evaluatie en specifieke evaluatie-instrumenten binnen het leergebied muzische vorming.Op aanvraag
- Bouwstenen en vaardigheden dans en dramaBouwstenen. De taal van het muzische. In deze nascholing beleef, herken, onderzoek en hanteer je ze aan de hand van verschillende vaardigheden. We focussen ons op de domeinen dans en drama en onderzoeken hoe een krachtige didactiek kinderen muzisch kan laten groeien.Op aanvraag
- Bouwstenen en vaardigheden muziek en beeldBouwstenen. De taal van het muzische. In deze nascholing beleef, herken, onderzoek en hanteer je de bouwstenen aan de hand van verschillende vaardigheden. We focussen ons op de domeinen muziek en beeld en onderzoeken hoe een krachtige didactiek kinderen muzisch kan laten groeien.Op aanvraag
- Muzische vorming: verkenning van het leerplanWat staat er in het leerplan over muzische vorming en wat wil dit allemaal zeggen? In deze nascholing leggen we je dit haarfijn uit. Je verdiept samen met het schoolteam de kennis van Zin in leren! Zin in leven! via muzische vorming.Op aanvraag
- Wereldoriëntatie: breed evalueren, hoe doe je dat?Wil je weten hoe je de leerinhouden uit jouw onderwijsarrangementen over Wereldoriëntatie op verschillende manieren kan evalueren? Wil je je op een ervaringsgerichte manier verdiepen in het breed evalueren van leerinhouden over Wereldoriëntatie? Ben je benieuwd naar het waartoe, wat en hoe van breed evalueren van deze leerinhouden? Dan is deze nascholing iets voor jou!Meerdere dataBrussel
- Wereldoriëntatie (Wetenschappen en techniek): krachtig aan de slag met omgevingslerenErvaar de omgeving, beleef de omgeving, leer (in) jouw omgeving! Ontdek hoe omgevingsleren kansen biedt om harmonisch te werken aan de 10 ontwikkelvelden van ZILL. Dit aanbod is bij voorkeur te organiseren op een studiedag.Op aanvraag
- Wereldoriëntatie (Mens en maatschappij): krachtig aan de slag met de samenlevingBen je nieuwsgierig naar effectieve didactiek om krachtig aan de slag te gaan met de leerinhouden over de samenleving? Heb je nood aan concrete handvaten en inspirerende praktijkvoorbeelden om vanuit een krachtige leeromgeving te werken aan de doelen over de samenleving? En wil je tenslotte zicht krijgen op tools voor onderwijsarrangementen over de samenleving via onderzoekend en ontwerpend leren? Dan is deze sessie iets voor jou! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Op aanvraag
- Wereldoriëntatie (Wetenschappen en techniek): vervolgsessie techniek schooljaar 2023-2024Wil je techniek implementeren in je dagelijkse klaspraktijk, maar weet je niet goed hoe je dit concreet kan aanpakken? Ontdek in deze sessie ook hoe de didactische principes van onderzoekend en ontwerpend leren een kapstok kunnen bieden! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Op aanvraag
- Wereldoriëntatie (Wetenschappen en techniek): krachtig aan de slag met techniek!Ben je nog niet helemaal thuis in de doelen en leerlijnen van techniek? Vind je dat bepaalde begrippen uit het leerplan nog wel wat extra uitleg verdienen? Heb je nood aan goede praktijkvoorbeelden en tips om techniek te implementeren in je dagelijkse klaspraktijk? Wil je techniek implementeren in je dagelijkse klaspraktijk, maar weet je niet goed hoe je dit concreet kan aanpakken? Ontdek in deze sessie ook hoe de didactische principes van onderzoekend en ontwerpend leren een kapstok kunnen bieden! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Op aanvraag
- Computationeel denken, een eindterm?!Computationeel denken is opgenomen in het leerplan Zin in Leven!, Zin in Leren! en wordt een eindterm.Wil jij weten wat computationeel denken precies is en hoe je ermeeaan de slag kan in jouw klas? Dan is deze nascholing boordevol concrete tips iets voor jou!28 april 2025Mechelen
30 van 116