Hoe mooi kan liefde zijn in het Frans

Op 14 februari vieren we Valentijn, het feest van de (ge)liefde(n). Ook In het Frans kan je elkaar de liefde verklaren. De leerlingen van het zesde leerjaar van De Zandloper in Oudsbergen probeerden het alvast uit.

Calligramme: Souhait de la Saint-Valentin

sla link op in klembord

Kopieer

Tijdens de les muzische (beeld) ontwierpen de leerlingen Valentijnskaartjes waarop ze een korte boodschap voor een geliefde (mama/papa/zus/broer/huisdier/oom/tante/vriend/vriendin/…) in het Frans kopiëren. Ze doen dit aan de hand van een kalligram.

Een kalligram is een muzische schrijfactiviteit. De leerlingen kopiëren een gedichtje/quote in verband met de liefde op een creatieve manier. Ze maken met de woorden of zinnen een tekening of figuur die duidelijk maakt waarover de tekst gaat

Verloop

sla link op in klembord

Kopieer

Klassikaal werden verschillende ‘calligrammes’ bekeken via google afbeeldingen en samen besproken. Kun je de boodschap afleiden uit de kalligram die je ziet? Wat weet je over vriendschapskaarten voor Valentijn? Kreeg je er al ooit eentje? Schreef je er al ooit eentje? In welke taal?

De leerkracht voorzag korte Franse boodschappen die met de leerlingen besproken werden. Waarover zou de quote gaan? Kun je dit afleiden uit de tekening?

Ze worden samen gelezen en vertaald indien nodig. Daarna gingen de leerlingen ijverig aan de slag met hun eigen gekozen quote in kalligramstijl.

De leerlingen tekenen met potlood de contouren van het woord waarvan ze een kalligram zullen maken met een kleurenbalpen, fijne kleurstiften of kleurpotloden schrijven ze hun tekening vol met de valentijnsquote.

Uitbreiding: Ben jij mijn Valentijn?

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen hebben kaartjes met Nederlandse en Franse woorden/ korte zinnen. Ze zoeken elkaar en lezen de quote in het Frans

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • TOtg4: Mondeling en schriftelijk willen en durven communiceren en het nut daarvan inzien
  • TOtg5: Bereid zijn om taal correct, verzorgd en gepast te gebruiken
  • TOmf2: Beluisterde en/of gelezen teksten in het Frans nazeggen en hardop lezen in betekenisvolle situaties
  • TOsf2: Een boodschap in het Frans foutloos kopiëren in betekenisvolle situaties

×
Kijkt als...
Niveau
Regio