Concordantie gemeenschappelijk funderend leerplan en rooms-katholieke godsdienst

ma 16 juni 2025

Situering

sla link op in klembord

Kopieer

Verschillende scholen stellen de vraag naar linken met het gemeenschappelijk funderend leerplan (GFL). Die vraag vertrekt vaak vanuit de directie die daarmee rooms-katholieke godsdienst (RKG) wil meenemen in het verzilveren van de GFL-doelen. Hoewel RKG als niet-neutraal vak niet exclusief voor deze doelen mag instaan, kan zij - bij een doorlichting van de reguliere inspectie - door de directies van de scholen in het vrije net wel degelijk worden ingeroepen als dragend onderdeel van hun schoolwerking. RKG kan dus, samen met andere algemene vakken, ook bijdragen tot de realisatie van GFL-doelen. Doelen van GFL moeten wel nog in andere vakken worden geëxpliciteerd en/of geëvalueerd.

Het spreekt uiteraard voor zich dat het vak RKG in de katholieke dialoogschool hier een prominente rol wil én kan in spelen. Naast de realisatie van het eigen leerplan kunnen ook vakoverschrijdend werk of buitenschoolse activiteiten vanuit het vak hier een rol spelen, bijvoorbeeld:

  • alle projecten over interlevensbeschouwelijke competenties (ILC-projecten)
  • relatiedagen in derde graad (link terrein liefde en vriendschap)
  • stiltedagen in tweede jaar (link terrein spiritualiteit) of in derde jaar (link terrein persoonsvorming)
  • etc. …

Men mag gerust de linken met GFL-doelen in de eigen jaarvorderingsplannen opnemen of deze communiceren aan de directie van de school.

Overzicht

sla link op in klembord

Kopieer

Vermoedelijk is de mate waarin doelen en terreinen in de specifieke scholen worden bereikt of behandeld voorwerp van een individuele denkoefening van de vakwerkgroep. In die zin is het overzicht in bijlage dan ook slechts richtinggevend.

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?