De droomwereld van Matisse

Mélanie Meeuwens ging met de tweede kleuterklas van de Sint-Michielsschool in Jette aan de slag rond het thema kunst. Samen met de kleuters lieten ze hun muzisch oog vallen op Henri Matisse. Een klassieke, veelgebruikte kunstenaar met een niet zo klassieke uitwerking. Ze beschouwden beelden, gevoelens en dromen van Matisse en zichzelf. De kleuters creëerden een installatie met bijhorende soundscape.

Installatie en soundscape

sla link op in klembord

Kopieer

In het prentenboek Henri’s scissors droomt Matisse weg en creëert een wereld vol vormen en kleuren. De vormen en kleuren verbeelden zijn dromen.

Dit inspireert de kleuters om creatief aan de slag te gaan met hun eigen dromen. Dromen over de natuur, verre reizen, maar ook de dromen van heel dichtbij. Dit geven ze vorm op een gezamenlijk groot (voorlopig) wit papier.

Uit het grote werk knippen de kleuters vormen om te verwerken in hun installatie, een gezamelijke dromenvanger. Hiervoor laten ze zich inspireren door “The Cut-Outs” van Matisse en talrijke klanken van verschillende muziekgenres.

Ze gebruiken takken, gedroogde bloemen, hun knipsels en bladeren. Deze natuurelementen linken de kleuters aan de organische vormen uit het prentenboek en de kunstwerken van Matisse.

Als de installatie klaar is, brainstormen en fantaseren ze verder rond dromen. Hun woorden worden gegoten in een soundscape.

De andere kleuterklassen komen de installatie bezoeken en horen deze soundscape tijdens hun bezoek.

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

MUgr2: Durven fantaseren en verbeelden.

MUva2: Gericht beschouwen van beelden, muziek, dans en drama met oog voor de muzische bouwstenen, werkvormen en vormingsmiddelen.

MZkm1: Zelfredzaam zijn in het uitvoeren van manipulatieve handelingen in verschillende situaties; deze handelingen nauwkeurig, gedoseerd en ontspannen uitvoeren.

Meer lezen?

sla link op in klembord

Kopieer

×
Kijkt als...
Niveau
Regio