- Persoonsgebonden ontwikkeling evaluerenDe evaluatie van de persoonsgebonden ontwikkeling is een uitdaging voor vele scholen. Hoe kijken we naar de ontwikkeling van leerlingen op sociaal, psychisch, fysiek en spiritueel vlak, de ingrediënten van de persoonsgebonden ontwikkeling in het leerplan Zin in leren! Zin in leven! Hoe kijken we ontwikkelingsgericht naar de leerlingen vanuit onderwijsarrangementen, ontwikkelvelden, ontwikkelthema’s, doelen en leerlijnen? Hoe evalueren we breed, vanuit verschillende situaties, met verschillende mensen, op verschillende momenten?Op aanvraag
- Zelfregulerend lerenHoe maken wij onze leerlingen klaar voor het effectief leren van de 21ste eeuw? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En hoe het leerplan ZILL daar een antwoord op biedt? Dan is deze sessie zeker een effectief (leer)moment voor jou!Op aanvraag
- Executieve functies en Zin in leren! Zin in leven!In deze vorming onderzoek je hoe je - op basis van een krachtige didactiek en aan de hand van de inhouden van de ontwikkelvelden persoonsgebonden ontwikkeling – kinderen tot ontwikkeling brengt. Je verkent de executieve functies (impulscontrole, werkgeheugen en metacognitie) vanuit het leerplankader. Je verkent manieren om met de executieve functies (impulscontrole, werkgeheugen en metacognitie) concreet aan de slag te gaan als deel van een krachtige leeromgeving voor je leerlingen.Op aanvraag
- Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?Dagelijks worden jullie geconfronteerd met diverse leerlingen met ieder hun behoeften. We willen graag dat alle leerlingen tot ontwikkeling komen. We willen graag dat alle leerlingen harmonisch tot ontwikkeling komen in een krachtige leeromgeving. We weten dat dit in de dagdagelijkse praktijk vaak uitdagend is. Welke organisatievorm of middelen zet ik het best in? Differentiëren is dan het toverwoord, althans dat denken we. Maar we weten allemaal hoe moeilijk dit is! In deze nascholing nemen we jullie graag mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten rondom differentiëren en duiken we in de praktijk hoe dit het beste te organiseren en uit te voeren. Wist je bijvoorbeeld dat differentiëren door heel veel groepen te maken negatieve effecten heeft op de leerresultaten van met name zwakke leerlingen? Dus hoe doen we het dan wel effectief? Hierop geven we je antwoord tijdens onze sessie.Op aanvraag
- Effectieve didactiek; wat werkt tot op de klasvloer?Wist jij dat bij het activeren van voorkennis, slechts het pogen van een leerling om informatie op te halen uit zijn geheugen al leren is, ook al weet hij/zij het antwoord uiteindelijk niet? We noemen dit retrieval practice, een effectieve leerstrategie. Steeds beter weten we wat echt werkt in onderwijs. De wetenschap vertelt ons van alles over effectieve leraren. Zowel vanuit lerareneffectiviteitstudies als de neurowetenschapdoen we veelkennis en inzichten op die ons didactisch handelen op de klasvloerkan versterken. Met deze tweedelige vorming nemen we je mee in de wereld van de wetenschap en geven we je praktische tips om deze conclusies om te zetten in effectieve didactiek tot op de klasvloer. Tussen de twee sessies in is er tijd om het geleerde in de praktijk te brengen. Deze vorming is ook goed te combineren met ons aanbod Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?Op aanvraag
- Wereldoriëntatie: breed evalueren, hoe doe je dat?Wil je weten hoe je de leerinhouden uit jouw onderwijsarrangementen over Wereldoriëntatie op verschillende manieren kan evalueren? Wil je je op een ervaringsgerichte manier verdiepen in het breed evalueren van leerinhouden over Wereldoriëntatie? Ben je benieuwd naar het waartoe, wat en hoe van breed evalueren van deze leerinhouden? Dan is deze nascholing iets voor jou!Op aanvraag
- Een krachtig muzisch arrangement ontwerpen, hoe doe je dat?Tijdens deze nascholing maak je kennis met de opbouw van een goed muzisch arrangement. Via verschillende opdrachten ontdek je de didactische principes tijdens een goed muzisch arrangement. Je oefent actief op het beschouwen en creëren in de vier domeinen muziek, beeld, dans en drama.Op aanvraag
- Een krachtig muzisch arrangement ontwerpen, hoe doe je dat?Tijdens deze nascholing maak je kennis met de opbouw van een goed muzisch arrangement. Via verschillende opdrachten ontdek je de didactische principes tijdens een goed muzisch arrangement. Je oefent actief op het beschouwen en creëren in de vier domeinen muziek, beeld, dans en drama.17 januari 2025Brussel
- Muzische vorming breed evalueren. Hoe doe je dat?Muzische vorming evalueren is vaak geen kwestie van juist of fout. Hoe doe je dit dan wel? In deze nascholing krijg je vanuit de didactiek een zicht op de aanpak van evaluatie en specifieke evaluatie-instrumenten binnen het leergebied muzische vorming.Op aanvraag
- Bouwstenen en vaardigheden dans en dramaBouwstenen. De taal van het muzische. In deze nascholing beleef, herken, onderzoek en hanteer je ze aan de hand van verschillende vaardigheden. We focussen ons op de domeinen dans en drama en onderzoeken hoe een krachtige didactiek kinderen muzisch kan laten groeien.Op aanvraag
- Bouwstenen en vaardigheden muziek en beeldBouwstenen. De taal van het muzische. In deze nascholing beleef, herken, onderzoek en hanteer je de bouwstenen aan de hand van verschillende vaardigheden. We focussen ons op de domeinen muziek en beeld en onderzoeken hoe een krachtige didactiek kinderen muzisch kan laten groeien.Op aanvraag
- Muzische vorming: verkenning van het leerplanWat staat er in het leerplan over muzische vorming en wat wil dit allemaal zeggen? In deze nascholing leggen we je dit haarfijn uit. Je verdiept samen met het schoolteam de kennis van Zin in leren! Zin in leven! via muzische vorming.Op aanvraag
- Wereldoriëntatie: breed evalueren, hoe doe je dat?Wil je weten hoe je de leerinhouden uit jouw onderwijsarrangementen over Wereldoriëntatie op verschillende manieren kan evalueren? Wil je je op een ervaringsgerichte manier verdiepen in het breed evalueren van leerinhouden over Wereldoriëntatie? Ben je benieuwd naar het waartoe, wat en hoe van breed evalueren van deze leerinhouden? Dan is deze nascholing iets voor jou!Meerdere dataBrussel
- Wereldoriëntatie (Wetenschappen en techniek): krachtig aan de slag met omgevingslerenErvaar de omgeving, beleef de omgeving, leer (in) jouw omgeving! Ontdek hoe omgevingsleren kansen biedt om harmonisch te werken aan de 10 ontwikkelvelden van ZILL. Dit aanbod is bij voorkeur te organiseren op een studiedag.Op aanvraag
- Wereldoriëntatie (Mens en maatschappij): krachtig aan de slag met de samenlevingBen je nieuwsgierig naar effectieve didactiek om krachtig aan de slag te gaan met de leerinhouden over de samenleving? Heb je nood aan concrete handvaten en inspirerende praktijkvoorbeelden om vanuit een krachtige leeromgeving te werken aan de doelen over de samenleving? En wil je tenslotte zicht krijgen op tools voor onderwijsarrangementen over de samenleving via onderzoekend en ontwerpend leren? Dan is deze sessie iets voor jou! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Op aanvraag
- Wereldoriëntatie (Wetenschappen en techniek): vervolgsessie techniek schooljaar 2023-2024Wil je techniek implementeren in je dagelijkse klaspraktijk, maar weet je niet goed hoe je dit concreet kan aanpakken? Ontdek in deze sessie ook hoe de didactische principes van onderzoekend en ontwerpend leren een kapstok kunnen bieden! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Op aanvraag
- Wereldoriëntatie (Wetenschappen en techniek): krachtig aan de slag met techniek!Ben je nog niet helemaal thuis in de doelen en leerlijnen van techniek? Vind je dat bepaalde begrippen uit het leerplan nog wel wat extra uitleg verdienen? Heb je nood aan goede praktijkvoorbeelden en tips om techniek te implementeren in je dagelijkse klaspraktijk? Wil je techniek implementeren in je dagelijkse klaspraktijk, maar weet je niet goed hoe je dit concreet kan aanpakken? Ontdek in deze sessie ook hoe de didactische principes van onderzoekend en ontwerpend leren een kapstok kunnen bieden! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Op aanvraag
- Computationeel denken, een eindterm?!Computationeel denken is opgenomen in het leerplan Zin in Leven!, Zin in Leren! en wordt een eindterm.Wil jij weten wat computationeel denken precies is en hoe je ermeeaan de slag kan in jouw klas? Dan is deze nascholing boordevol concrete tips iets voor jou!28 april 2025Mechelen
- Computationeel denken, een eindterm?!Computationeel denken is opgenomen in het leerplan Zin in Leven!, Zin in Leren! en wordt een eindterm.Wil jij weten wat computationeel denken precies is en hoe je ermeeaan de slag kan in jouw klas? Dan is deze nascholing boordevol concrete tips iets voor jou!Op aanvraag
- Rijke rekentaal in de kleuterklasGerichte aandacht voor een rijke rekentaal in het kleuteronderwijs betekent dubbele winst: de kleuter ontwikkelt op het vlak van wiskundig denken en verrijkt tegelijkertijd zijn taalvaardigheid.Meerdere dataOp locatie
- Rijke rekentaal in de kleuterklasGerichte aandacht voor een rijke rekentaal in het kleuteronderwijs betekent dubbele winst: de kleuter ontwikkelt op het vlak van wiskundig denken en verrijkt tegelijkertijd zijn taalvaardigheid.Op aanvraag
- Sleutels voor effectieve wiskundedidactiekDe reken-wiskundeprestaties in Vlaanderen blijven dalen. Effectieve didactiek kan deze tendens ombuigen en zorgen voor leerwinst bij leerlingen. Welke sleutels kan jij gebruiken om je wiskundedidactiek te versterken? Over dit vraagstuk buigen we ons in deze nascholing.Op aanvraag
- Mondelinge taalvaardigheidOp basis van een krachtige didactiek en aan de hand van de inhouden van het leergebied Nederlands ontdek je hoe je de doelen, leerinhouden en leerlijnen vorm kan geven op het vlak van mondelinge taalvaardigheid. Daarbij aandacht voor boodschappen verwerken (TOmn1 luisteren), boodschappen overbrengen (TOmn2 spreken) en actief deelnemen aan een gesprek (TOmn3 interactie).Op aanvraag
- Woordenschat en kwaliteitsvolle interactie bij jonge kinderenWoorden zijn onmisbaar om ons begrijpelijk uit te drukken aan de ander. Hoe verwerven kleuters woorden en hoe speelt een veilige, krachtige leeromgeving daarin een cruciale rol? Op welke manier kan je de kleuter ondersteunen in het opbouwen van een rijke woordenschat die ze inzetten? Rijke mondelinge interactie is daarbij onmisbaar.Op aanvraag
- Woordenschat bij oudere kinderenWoorden zijn onmisbaar om ons begrijpelijk uit te drukken aan de ander. Hoe verwerven kinderen woorden en hoe speelt een veilige, krachtige leeromgeving daarin een cruciale rol? Op welke manier kan je je leerlingen ondersteunen in het opbouwen van een rijke woordenschat die ze zowel mondeling als schriftelijk kunnen inzetten?Op aanvraag
- Geletterdheid, van klankgevoeligheid naar klankbewustzijnTijdens dit initiatief maak je kennis met de ontwikkeling die kleuters doormaken van klankgevoeligheid naar klankbewustzijn. Wil je nadenken over hoe je kleuters op een speelse manier kan begeleiden in het alzijdig verkennen van klanken en letters als opstap voor een effectieve leesstart? Je wordt geïnspireerd om van je klas een geletterde omgeving te maken met een betekenisvol aanbod.Op aanvraag
- Voorlezen en begrijpend luisterenWil jij meehelpen aan het voorbereidend lezen van je leerlingen? Ontdek hoe je van je school een motiverende leesomgeving kan maken en hoe je je leerlingen leert luisteren naar rijke prentenboeken als opstapje naar het latere lezen. Je krijgt effectieve tip om het luisterbegrip van je leerlingen te verbeteren.Op aanvraag
- Begrijpend lezenWil jij ook betere en gemotiveerde lezers maken van je leerlingen? Ontdek hoe je van je school een motiverende leesomgeving kan maken en hoe je je leerlingen kan begeleiden naar dieper tekstbegrip door je competenties te versterken op vlak van effectieve didactiek voor begrijpend lezen.Op aanvraag
- Netwerkdag 2: getuigschrift uitreiken - inzoomen op taalontwikkeling FransTijdens dit initiatief bouw je verder op de opgedane kennis van sessie 1 over het uitreiken van een getuigschrift. We zoomen in op taalontwikkeling Frans.16 mei 2024Mechelen
- Netwerkdag 2: getuigschrift uitreiken - inzoomen op wiskundig denkenTijdens dit initiatief bouw je verder op de opgedane kennis van sessie 1 over het uitreiken van een getuigschrift. We zoomen in op het wiskundig denken.18 april 2024Mechelen
30 van 74